Як стати зіркою ІТ

Сьогодні робота в галузі ІТ стала синонімом успіху. З нею асоціюються фінансові прибутки (чого лиш вартий приклад Кремнієвої долини!) й високий рівень особистої свободи, коли сам визначаєш час і місце праці: світлини карибських пляжів, де під пальмами працює програміст із ноутбуком на колінах, раз у раз з’являються на рекламних світлинах. А як воно насправді?

Відповідь на це питання найбільше цікавить тих, хто зараз попрощався зі школою й обирає собі фах на все життя. Тож у рамках проєкту "Старт у професії"  ми вирішили розповісти вступникам Івано-Франківського національного технічного університету нафти і газу (ІФНТУНГ) про роботу в царині інформаційних технологій. А привідкрити двері на «кухню» галузі ІТ попросили фахівців, які вже мають в ній ім’я й високий авторитет - працівників добре знаної не тільки в Україні, але й за кордоном компанії «SoftServe».  У списку її клієнтів -  IBM, Logitech, Panasonic, Deutsche Bank, Liebherr (список знаних брендів дуже довгий),  а в переліку напрямків діяльності - не тільки програмне забезпечення, але й хмарні технології, Інтернет речей, «Big Data», кібербезпека, розширена реальність, штучний інтелект тощо.

І найцікавіше: значну частину команди, яка створила зіркову ІТ-компанію, складають випускники ІФНТУНГ: майже половина  її філії на Прикарпатті свого часу здобувала освіту в Інституті інформаційних технологій університету. Тож  розмовляли ми начистоту, по-домашньому.  І, насамперед, попросили розповісти про специфіку роботи в галузі й особистий досвід професійного зростання керівника Івано-Франківського офісу «SoftServe» Любомира Ходака. Сюди він прийшов зі студентської лави ще у 2005-му, після презентації компанії в ІФНТУНГ, куди один із її засновників, Тарас Кицмей, приїхав шукати молоді таланти. Їх тут ніколи не бракувало, тож ціла група студентів, серед яких був і Любомир, вирушила працювати до Львова. Згадує:

-Спочатку був програмістом. Мене завжди цікавили технології. Проте досягнувши певного рівня в цій галузі, зрозумів, що хочу відкривати нові горизонти. В компанії загалом вітаються такого роду зміни, адже важливо зберегти хорошого спеціаліста, який буде сприяти розвитку бізнесу в бажаній команді. Тож вирішив спробувати себе в менеджменті, бо хотів рости, працювати над залученням проєктів, хотів бачити зміни на краще. Мені взагалі подобається змінювати світ на краще. А для цього треба розширювати комунікації, будувати команди. Робити те, із чим раніше справи не мав, - це виклик, але я люблю непрості проєкти й нестандартні задачі. Хоча, як керівник, звісно, прагну робити все швидше й ефективніше.

-Ваша кар’єра - мрія для багатьох. Що виявилося особливо важливим для вашого зростання у професії?

- Секрет успіху полягає в тому, щоб займатися тим, що вам подобається. Якщо йдете в ІТ, й хочете побудувати там кар’єру, то ІТ має вам подобатись, вам має бути цікаво. Практика показує, що ті, хто по-справжньому любить свою професію, досягають усього. Але, якщо вона тобі не до душі, ти в ній не будеш успішним. Коли я обирав цей фах, у мене не було мотивації багато заробляти чи будувати кар’єру. Для мене найважливішим фактором була цікава робота. Як, до речі, й для більшості моїх колег, з якими разом починали. В ідеалі хотів би бачити таких людей і в себе в офісі.

-Випускників яких спеціальностей чекають у «SoftServe»?

- Передусім, це «Інженерія програмного забезпечення», «Автоматизація та комп’ютерно-інтегровані технології», «Інформаційні системи та технології», але до нас потрапляють випускники й інших спеціальностей ІФНТУНГ. Аби було бажання й талант! Тут важливо, щоб люди були проактивними, слідкували за ринком, попитом на певні технології й старались іти в ногу з часом. На сайті компанії ми завжди публікуємо інформацію про нові вакансії. Можна також поспілкуватися з нашими фахівцями на різних заходах, які  ми регулярно організовуємо. Зараз це можливо в онлайн форматі.

-Що потрібно знати й вміти, щоб стати частиною вашої команди?

-Все залежить від того, на яку вакансію подається кандидат. Загалом необхідний високий технічний рівень, розуміння технологій, специфіки роботи з клієнтом, знання мов програмування... Всі напрямки це передбачають. В усьому іншому в нашій «SoftServe IT Academy» фахівця вже довчать, бо, зрозуміло, що є різниця між базою і тим, що надалі потрібно в роботі. Але важливо, чи буде він прогресувати, чи ні. Друга вимога - знання англійської мови, оскільки є потреба спілкуватися з клієнтами із США та Європи. І третє - «soft skills», бо людина повинна вміти працювати в команді й давати результат.

-Аби, зрештою, стати гідним кандидатом, на що слід звертати увагу студентам під час навчання в першу чергу?

-Університет дає основу - базові речі, без яких ти не зможеш мати спеціалізацію. Це не означає, що ви прийдете в компанію і там одразу покажете мегарезультати. Рекомендував би робити наголос на вивчення основ програмування, англійської мови. А далі - звертати увагу в університетській програмі на те, що має попит на ринку, й набувати додатковий досвід.

Переконаний: людина повинна сама шукати істину в процесі навчання й звертатися до кращих викладачів-практиків. Радив би також брати участь у проєктах. Бо, поки завершите навчання й будете готові працювати, ринок зміниться. І те що ви знали й вміли, відповідно, застаріє. Беручи участь в університетських проєктах (а в ІФНТУНГ такі є), можна отримати досвід роботи в команді та практичні навички. Варто все це пробувати й не боятись.  Досвід роботи в команді дуже важливий. В ІТ рідко працюють поодинці.

-Схоже, в ІТ не існує поняття закінченої освіти?..

-Думаю, зараз це стосується будь-якої сфери діяльності, а не лише ІТ. Вчитися треба постійно, бо все швидко змінюється. Професійні тренінги, корпоративне навчання взагалі є частиною культури компанії. Пропонуються спеціалізовані програми для різних категорій працівників - програмістів,  керівників і т.д. Важливо не втрачати навики й опановувати те, чого потребує ринок. Приміром, годину на день я присвячую самоосвіті, адже вважаю це важливим елементом особистісного та професійного зростання. Концепція вічного студента має зберігатися  завжди!

-Це нелегко. Мабуть, образ ІТ-шника в процесі роботи на пляжі не зовсім відповідає дійсності…

-В сенсі географії на нетривалий час - не має значення, звідки ти будеш показувати результат, - усміхається пан Любомир. - Але - з домівки чи офісу - результат має бути.

-До речі, щодо умов роботи. Які вони в «SoftServe»?

- Багато хто сприймає офіс  компанії як друге місце для життя. Сюди можна прийти й працювати будь-коли. Зрозуміло, зараз, під час карантину, люди перейшли в режим онлайн. Компанія створила для цього всі умови, надала техніку та офісне обладнання. Ми маємо хороший соціальний пакет, забезпечуємо медичне страхування, в якому, зокрема, передбачено можливість тестування на COVID-19. У нас працює спортзал - дбаємо про здоров’я працівників , адже їхня продуктивність залежить від фізичної форми й доброго настрою. Також у «SoftServe» діє дисконтна програма: наші партнери дають працівникам компанії та їхнім родичам знижки на свої товари й послуги. Приміром, ті, хто любить ходити в гори, може скористатися знижкою на покупки в «Gorgany».  Втім, наше життя складається не лише з роботи. Ми разом святкуємо День компанії та Новий рік, разом беремо участь у спортивних заходах, як Франківський пів марафон, велодень. Різних людей об’єднують різні інтереси та події - від оздоровчих до екологічних... 

-А чи можемо зорієнтувати зацікавлених роботою у вашій компанії щодо оплати праці?

- Оплата залежить від досвіду. Все дуже індивідуально  й відповідає рівню фахівця, його кваліфікації. «Стелі» немає, але й про нижню планку говорити було б некоректно. Бо  й початківець може бути талановитим і дуже перспективним. У кожному разі те, як випускник працевлаштується після отримання диплому, багато в чому залежить від його активної позиції. Важливо усвідомлювати, що працевлаштування випускників - це не проблема університету. Їм тут створено для цього відповідні умови, їх знайомлять із працедавцями, котрі розповідають про перспективи галузі. Решта - в їхніх руках. А Інститут інформаційних технологій (ІІТ) ІФНТУНГ дедалі більше співпрацює з працедавцями, з ІТ-кластером, з окремими компаніями, в тому числі в плані покращення навчальних програм, підвищення якості освіти.

До речі, зусилля ІФНТУНГ у цьому напрямку були гідно оцінені минулого року, коли ІІТ отримав від «SoftServe» відзнаку «Освітній партнер», з огляду на те, що саме з урахуванням досвіду працівників компанії тут ухвалюються рішення щодо розвитку Інституту, переглядаються освітні програми в напрямку більшої відповідності сучасним вимогам ринку праці до ІТ-спеціалістів. Така робота набирає обертів, оскільки представники «SoftServe» є членами ради ІІТ.

                                                                                    Шукайте те, що вам насправді до душі!

Зрештою, немає нічого ціннішого за досвід практиків, особливо для початківців і тих, хто зараз обирає свій майбутній фах. Поділитися своїми міркуваннями щодо такого важливого рішення в житті погодились співробітники «SoftServe». Її віцепрезидент по роботі з клієнтами (Vice President of Client Success) Андрій Бабала ось уже 16 років працює в компанії. Тож тепер впевнено каже:

-Визначатися з професією треба свідомо й без упереджень. Варто думати про перспективу на майбутнє. Знаю, що це важке рішення, яке падає на плечі 17-річному випускнику, але йому слід задуматися, що ж буде після закінчення вишу. Університет - це одна зі сходинок кар'єрного становлення. Не завадило б поставити собі два питання: "Ким я буду працювати?" і "Чи ця професія матиме попит на ринку України?". Втім, будь-який фах є багатогранним, і не потрібно боятися пробувати різне, щоб знайти те, що насправді подобається.

Я захоплювався сферою ІТ з дитинства. З п’ятого класу ходив на курси програмування, після школи вирішив, що хочу розвиватися саме в цій сфері. На той час факультет «Системи управління та автоматики (АУ)» в ІФНТУНГ відповідав моїм запитам. Згадую добром своїх викладачів: вдячний Андрію Петровичу Олійнику за потужну базу знань. А слова Олександра Григоровича Малька “Все навколо — це система. І воно все працює як система” ми з колегами цитуємо й досі.

Остаточне рішення щодо свого майбутнього прийняв на V курсі, після презентації на факультеті компанії «SoftServe». Зараз це звучить дивно, але тоді, на початку 2000-х рр. студентів вразила техніка, з якою до нас приїхав співзасновник компанії Тарас Кицмей: про такий ноутбук і проєктор тоді можна було тільки мріяти. Нас усіх запросили пройти співбесіду, і з восьми охочих почати співпрацю семеро отримали запрошення на роботу до Львова. Пропрацювавши три роки у львівській локації, наша невелика франківська команда очолила офіс у рідному місті, й так на мапі України з’явилося ще одне відділення. SoftServe є партнером таких великих компаній як Google, Amazon, що не може не мотивувати. Також в нас багато health-care проєктів, що стосуються технологій, які реально рятують людей. Треба сказати, що люди - одна з найбільших цінностей компанії. «SoftServe» дуже багато в них вкладає, чим вигідно відрізняється від конкурентів. Знаю багато прикладів, коли компанія розкривала таланти та робила працівників успішними, допомагала їм рости не тільки професійно, але й персонально.

Я люблю свою роботу, і цим все сказано. Навіть, коли на початку потрібно було працювати по 12 годин на добу, це ніколи мене не зупиняло, адже відчував колосальну відповідальність за свою роботу. Мій кар’єрний ріст був би неможливим без постійного бажання вдосконалюватися, вчитися й розвиватися.

                                                                    Спробуйте вчитись - і вам це сподобається

Наполегливості, чіткого бачення кінцевої мети й цілеспрямованості, що дає сили долати перешкоди, зичить сьогоднішнім абітурієнтам тестувальник контролю якості компанії  «SoftServe» (QC Engineer) Юлія Головата:

-Треба постійно вчитися й вчитися, підвищувати не тільки свій IQ, але й EQ (емоційний інтелект), не забувати про свою індивідуальність.  Тоді - якщо знаєш, чого хочеш і докладаєш максимальних зусиль, - все вдасться. Можливо,  не одразу. Ну, що ж - трішки почекати, ще більше повчитися. І в тебе обов’язково вийде! А ще раджу вступникам і студентам звертати увагу на свій рівень знань англійської мови: без неї зараз - просто нікуди. Як говорив один наш викладач, «спробуйте вчитись -  й вам це сподобається».

Пані Юлія каже це із власного досвіду. Бо тільки цілеспрямована дівчина могла свого часу впевнено ствердитися в майже цілком чоловічому колективі факультету автоматизації та комп’ютерно-інтегрованих технологій, стати старостою групи, а потім успішно реалізувати себе в царині ІТ. Вона точно знає, як знайти свою нішу на ринку праці:

-Варто зробити для себе коротеньке дослідження, пошукати інформацію про різні компанії, почитати їхні історії, поговорити з людьми, які там працюють. Це свого часу допомогло мені. Читала та чула багато відгуків про «SoftServe». Також додатково проходила безкоштовне навчання в ІТ-Академії, де ще ближче познайомилася з культурою компанії та отримала багато корисних професійних порад. Зараз відповідаю за підтримку якості продукту та виявлення в ньому помилок.

Особливо важливим для мого зростання став саме досвід, який я отримала, працюючи над різними проєктами. Також декілька разів була запрошеним лектором в IT-Академії. Для мене важливо бачити очі слухачів, які з нетерпінням чекають цікавих історій з практики. Завжди намагаюся ділитися з ними «свіженькими» кейсами.

                                               Щоб отримати хороші результати, потрібно виходити із зони комфорту

Цікавий шлях професійного зростання -  й в розробника програмного забезпечення (Web UI) компанії «SoftServe» Юліана Терлецького. Він, до речі, також випускник ІФНТУНГ, хоча в ІТ прийшов не одразу:

- Завжди знав, що хочу вступати до технічного університету, а в нашому регіоні ІФНТУНГ був для мене ідеальним - знайшов тут всі спеціальності, які мене вабили. Але найбільше - «Електротехніка». Її й обрав, а вже на V курсі, в магістратурі, почав працювати за спеціальністю, займався проєктуванням трансформаторних підстанцій. В нас також приділялось багато уваги вивченню англійської мови. А ще ми опановували програмування на базовому рівні. То була перша можливість спробувати й зрозуміти, чи це мені до душі. Вивчали «Delphi» та «Turbo Pascal». «Delphi» мені дуже сподобалась у той час, і це близько до того, чим займаюся зараз - до «Frontend». Там реально можна було робити інтерфейс, додавати до нього якісь прості завдання. Надзвичайно корисно було отримувати від викладачів не тільки теорію, але й чути практичні поради, що додатково стимулювало вчитись та розвиватись. Я так захопився, що вирішив і далі цим займатись.

Тому, з огляду на свій досвід, можу сказати і вступникам, і студентам: треба відштовхуватися від власних уподобань, спираючись на свої переваги. Спочатку ми, можливо, не завжди точно знаємо, чого хочемо. Але головне - обрати професію, яка буде тебе мотивувати розвиватися, а не стояти на місці. Коли я починав навчання, відштовхувався від того, що «електрика» завжди потрібна. Обирав спеціальність, яка б у майбутньому могла принести дохід і давала можливість росту. В мене ніколи не виникало проблеми знайти роботу - її завжди було багато. Але в певний момент зрозумів: мені цікавіше - в інформаційних технологіях, де побачив для себе більше перспектив. Із цього моменту почав моніторити ринок. Дізнався, що «SoftServe» допомагає новачкам потрапити в компанію через курси ІТ-Академії, а після навчання кращим випускникам надається можливість працевлаштуватися:  таким способом «вирощують» спеціалістів до потрібного рівня. Імпонувало, що це українська компанія, яка має величезну соціальну відповідальність, інвестує в розвиток освіти та науки, дає практику студентам. Крім того, в мене були друзі, які після закінчення ІФНТУНГ отримали запрошення туди. Мені надзвичайно подобалися їхні відгуки про «SoftServe», її умови роботи. Між іншим, саме університет дав мені можливість створити певне коло зв'язків, друзів, які в майбутньому допомогли побачити напрямок зростання, підказати щось корисне.

Сьогодні Юліан Терлецький і сам може бути добрим порадником для початківців. Розуміє, наскільки важливо отримати на старті  своєчасну підтримку від досвідченого фахівця, тому ділиться своєю історією з усіма, хто мріє пов’язати життя з ІТ:

-У моєму професійному становленні було два ключових моменти. Перший - переломний етап і водночас найважчий період у кар’єрі в перші місяці роботи, коли після декількох зустрічей з командою та розмови з ментором зрозумів, що рівень моїх знань та вмінь не зовсім відповідають рівню завдань на проєкті. Але поруч було дуже багато людей, які ділилися своїм досвідом та допомагали мені. Визначив для себе мету:  підвищити рівень своїх умінь настільки швидко, наскільки це можливо, щоб почуватися комфортно.

Іншого разу компанія запропонувала мені допомогти ще одному проєкту. І на той момент я зайняв ключову позицію в ньому. Мого досвіду було достатньо, щоб допомагати іншим. Саме тоді почав розвиватися не тільки в якості розробника, але й в якості лідера цієї команди. Тяжка робота протягом шести місяців завершилась для мене значним персональним ростом: відкрив у собі лідерські сторони, підняв свій технічний рівень. Складність цього проєкту дала поштовх і в кар'єрному, і в персональному розвитку. Це саме ті моменти, коли потрібно виходити із зони комфорту, щоб отримати хороші результати.  Радий, що скористався цими нагодами.

Зараз займаюсь підтримкою та розробкою величезної платформи для онлайн замовлень подорожей - бронювання готелів, будинків, планування поїздок. На своєму проєкті виконую роль технічного лідера: контролюю розробників і забезпечення необхідними даними, допомагаю команді бути синхронною в роботі. Питаєте, що в ній найскладніше?  Тримати руку на пульсі. Ми ж працюємо з великою кількістю технологій, і нам потрібно встигати за їх оновленнями, постійно підвищувати свій рівень технічних знань, рівень англійської мови, рівень роботи з клієнтами. Складно. Але отримуєш величезне задоволення, коли твоя команда успішно  реалізує  якусь бізнес-ідею. Найзахопливіше відчуття, коли певний етап роботи закінчений, і ми можемо побачити результат, коли розумієш: зробив щось важливе і змінив щось на краще.

        

 

Українська