Точка зору: успішний випускник ІФНТУНГ радить як реформувати вищу освіту України

На початку вересня 2016 року Івано-Франківський національний технічний університет нафти і газу відвідав Роман Шеремета – випускник університету, а сьогодні – всесвітньовідомий український економіст, професор кафедри Школи менеджменту ім. Везерхеда при Університеті Кейс Вестерн Резерв (США) і  спеціаліст в експериментальній економіці та теорії ігор, лідер рейтингу найкращих світових економістів, які здобули освіту в Україні (за версією журналу Forbes 2015). Нагадуємо, що він успішно навчався в ІФНТУНГ з 1999 по 2003 рік за спеціальністю «Економіка підприємства паливно-енергетичного комплексу» і здобув ступінь бакалавра.

У рамках свого візиту він прочитав для студентів, викладачів та працівників ІФНТУНГ лекцію, присвячену порівняльному аналізу  освіти в Україні та США, і, зокрема викладанню соціальних наук, до якої належить економіка. Він чітко окреслив суттєві відмінності між українською та західною системами освіти. Серед основних принципів, на яких тримається вища освіта у США –  незалежність університетів (жодне міністерство не нав’язує своїх програм, дисциплін, графіку роботи викладачів та студентів); гнучкість (вибір студентами та викладачами дисциплін, які відповідно вивчатимуть чи викладатимуть); оцінка та зворотній зв’язок (повне анонімне оцінювання студентами викладачів (часто на незалежних сайтах), що стимулює роботу викладача, дозволяє йому у разі необхідності перебудуватись, та впливає на його працевлаштування); конкурентоздатність викладачів та студентів (стимул постійно працювати над собою: підвищувати фаховий рівень, публікуватись  в міжнародних наукових журналах (з імпакт-фактором), розвиватись як особистість; відсутність принципу зрівнялівки у зарплатах викладачів та можливості отримувати стипендію). До речі, Роман Шеремета заснував власний Фонд, який платитиме щороку винагороду  кращому ліцеїсту та кращому викладачу фізико-технічного ліцею.

 Роман Шеремета вказав на кілька проблем української вищої освіти, які побачили західні дослідники й він сам (багато малих університетів низької якості; недостатня якість освіти в магістратурі, аспірантурі, докторантурі особливо в соціальних науках; стара система освіти що не дає розвиватись особистості). Це, на його, є причиною чому український університети відсутні у міжнародних рейтингах. Пролунало й декілька рекомендацій з вирішення цих проблем –  децентралізувати університетську систему, створити конкурентне середовище серед викладачів і студентів, самостійно формувати бюджет вишів, стимулювати студентів змінюватись ментально, духовно, бути корисними суспільству. Велике значення для виходу університету на міжнародний рівень має відповідне володіння науковцями та студентами англійською мовою, яка сьогодні є мовою науки.

Крім того, відомий український економіст говорив про принципи визначення авторитетних рейтингів університетів, коли оцінюють викладацьку роботу (30%), дослідницьку роботу професорів, кількість отриманих грантів, наукових досліджень (30%), наукових публікацій з індексом цитованості (30%). Несприятливе становище в сучасній вищій освіті України – відсутність українських вишів у списках авторитетних рейтингів, Р. Шеремета вбачає у неефективності системи, яка б стимулювала українську  науку та наукову еліту, у збереженні старої пострадянської системи освіти, що ставить для всіх однакову планку та не дає розвиватись особистості. Він називає українські університети, які мають великий потенціал, серед яких й ІФНТУНГ.

Наш випускник радо поділився досвідом свого успіху з присутніми та закликав студентів здобувати знання, прагнути стати кращим у своїй галузі, формувати себе як високодуховну особистість, працювати на благо суспільства. 

 

Українська