Як сконструювати бізнес-план проекту вашої мрії

Найоригінальніші і найнесподіваніші! Так називають студенти лекції доктора Річарда Томлінса з університету Ковентрі (Великобританія), тренера програми Британської Ради "Creative Spark", що має на меті  розвиток підприємницьких навичок у студентів.  Власне, їх навіть важко назвати лекціями, настільки невимушена й весела атмосфера панує на заняттях. В Івано-Франківському національному технічному університеті нафти і газу пан Томлінс їх проводить не вперше. З його методиками знайомляться і викладачі, і студенти. І ось – нова зустріч на тему «Business Model Canvas».

Ніде правди діти: бізнес-планування – надзвичайно нудна річ, бо потребує копіткої, тривалої праці. Це визнає і сам пан Томлінс, це знають і його слухачі. Але – не повірите! – давно сформований стереотип руйнується практикою застосування метафоричних образів, шляхом активізації творчого мислення. Тож заняття тренер проводить у вигляді… гри.

На неї запросили всіх охочих, але найбільше до участі зголосилося студентів Інституту інформаційних технологій. До слова, багато хто з них планує в подальшому створювати комп’ютерні ігри. Але наразі довелося самим згадати дитинство, водночас цілком серйозно плануючи свою подальшу діяльність на ринку ІТ-послуг, а заодно – оцінити власний рівень знань англійської, бо саме цією мовою довелося спілкуватися впродовж трьох годин.

Річард Томлінс постійно заохочує слухачів до спілкування, взаємодії, вільного самовираження й генерування ідей, старається розворушити надміру серйозну, звиклу до певних формальностей аудиторію. Він британської вона вигідно відрізняється. Пан Томлінс зізнається: його вихованці на батьківщині не такі залучені в заняття – вони «постійно в телефоні», натомість наші – дуже сфокусовані, їх легко задіяти у творчий процес, і вони отримують від нього задоволення. А ще зауважує:

-Ці ігри потім переносяться в реальне «серйозне» життя – в цьому й полягає ідея інтерактивної гри. Отримані навички знадобляться юнакам і дівчатам не лише в бізнесі, але й в інших сферах діяльності. В усякому разі моє життя вони дуже змінили – зробили мене таким, яким є сьогодні, сформували мій стиль роботи.   

До речі, в такий спосіб можна залучити в навчальний процес 100% слухачів, на відміну від звичайної практики читання лекцій за кафедрою, коли відсоток залучення скорочується… до 20%.

Техніки бізнес-планування, які запропонував до уваги українських слухачів пан Томлінс, руйнують усталені уявлення про те, «як треба», натомість дають відчуття широких можливостей, які відкриваються, коли задіяти до вирішення конкретних завдань, окрім логіки, ще й образне мислення, тобто обидві півкулі мозку. Адже коли мозок починає працювати не за звичним алгоритмом, а в інший спосіб, - відкриваються нові перспективи. Тож на столах, окрім схем зі складовими планування, з’являються листівки з випадково обраними словами і найнесподіванішими світлинами. Давши волю своїй фантазії, можна провести паралель між їхніми сюжетами і своєю майбутньою роботою мрії та шляхами її досягнення, зрозуміти, як розвинути бізнес-ідею і що для цього необхідно.

…Наразі під рукою в студентів – конструктор «Lego», з якого створюють моделі своїх майбутніх проектів – індивідуально і в командах. Та мине небагато часу – і кожному з них доведеться конструювати власний бізнес, власне життя, світ довкола, свою країну. Допомогти їм у цьому й покликані творчі заняття, що проводяться в ІФНТУНГ у тісній співпраці з колегами з університету Ковентрі. Його викладачі запозичують кращий досвід британців і застосовують у своїй щоденній роботі. Артур Воронич, директор Центру міжнародного співробітництва ІФНТУНГ і учасник програми "Creative Spark", розповідає, що методики, пропоновані Річардом Томлінсом активно впроваджуються у викладання різних дисциплін в Інституті інформаційних технологій, Інституті економіки та менеджменту, Інституті архітектури, будівництва та енергетики й доступні не тільки українським, але й іноземним студентам ІФНТУНГ, а також учасникам програми перепідготовки військовослужбовців у рамках міжнародного проекту «Україна – Норвегія», до якого залучають військовослужбовців запасу й учасників АТО.

 

   

Українська